1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Noordelijke Randweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Noordelijke Randweg

Onderwerp: tijdelijke ontsluiting ten behoeve van gronddepot Park21Nummer: X.2022.02637Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieIn de gemeente Haarlemmermeer vinden diverse ontwikkelingen plaats waarbij grond verzet wordt. De locaties voor gronddepots zijn beperkt, maar aan de Noordelijke Randweg in Nieuw-Vennep ter hoogte van de busbaan is hier ruimte voor gevonden. Deze locatie is uitsluitend via de Noordelijke Randweg te bereiken. Dit terwijl de Noordelijke Randweg een gebiedsontsluitingsweg is waar een maximum snelheid geldt van 80 km/u. Echter, omdat het om een tijdelijke situatie gaat kan er met aanvullende verkeersmaatregelen wel een veilige ontsluiting worden gerealiseerd. Deze ontsluiting is alleen toegankelijk voor bouwverkeer. Inrijden van het depot is alleen vanuit oostelijke richting (uit de richting van de Spoorlaan) toegestaan. Uitrijden van het depot is alleen in westelijke richting (Richting de N205) toegestaan. Aanvankelijk zou de ontsluiting zodanig worden vormgegeven dat de andere verkeersbewegingen worden bemoeilijkt. Echter, vanwege de beperkte ruimte is het niet mogelijk om een uitvoegstrook en een invoegstrook te realiseren. Alternatieve locaties voor een aansluiting zijn onderzocht, maar ook niet haalbaar gebleken. Daarom is onderzocht en gebleken dat een standaard aansluiting voldoende verkeersveilig is. Zo ligt de tijdelijke aansluiting in de nabijheid van een rotonde waardoor de snelheid toch al lager is. Als extra/ondersteunende maatregel wordt daarom op ongeveer 200 meter vóór de tijdelijke aansluiting een maximum snelheid ingesteld van 50 km/u en borden ‘werk in uitvoering’ geplaatst. Daarnaast rijden voertuigen rechtsaf het depot op en verlaten deze linksaf het depot. Hierdoor zijn er minder conflicten en door de lagere snelheden is de kans op aanrijdingen minimaal. Bij het verlaten van de tijdelijke ontsluiting wordt een stopverplichting én een verplichting voor rechtsaf te rijden ingesteld. De markering op de as van de Noordelijke Randweg (dubbele doorgetrokken streep) ligt er al en ondersteunt de verplichte rechtsaf beweging. Tevens voorkomt deze markering dat er vanaf de Noordelijke Randweg linksaf wordt geslagen om het depot op te rijden. En vanwege de nabijheid van de rotonde zal het bouwverkeer ook niet zo snel direct linksaf slaan. Het gronddepot en de tijdelijke aansluiting zijn vanaf 01-05-2022 toegankelijk en zullen naar verwachting uiterlijk 12-12-2025 worden gesloten en verwijderd. Met de maatregelen wordt de bereikbaarheid van het gronddepot op een verkeersveilige wijze gefaciliteerd. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:•Het gesloten verklaren van de tijdelijke ontsluiting vanaf de Noordelijke Randweg voor al het verkeer, met uitzondering van bouwverkeer door het plaatsen van borden C1 RVV 1990 met onderborden ‘uitgezonderd bouwverkeer’; langs de Noordelijke Randweg wordt een vooraanduiding geplaatst;•Het instellen van een stopverplichting vanuit de tijdelijke ontsluiting op de Noordelijke Randweg door het plaatsen van borden B7 RVV 1990 en een stopstreep artikel 79 RVV 1990;•Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit de tijdelijke ontsluiting op de Noordelijke Randweg door het plaatsen van borden D5 RVV 1990;•Het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u op de Noordelijke Randweg ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 50;•Het opheffen van alle geldende verboden en geboden op de Noordelijke Randweg ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting door het plaatsen van borden F8 RVV 1990;•Het plaatsen van waarschuwingsborden J16 RVV 1990 (niet besluitplichtig).Deze maatregelen zijn van kracht tot uiterlijk 12-12-2025.De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-800-520.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners omdat er geen woningen in de nabijheid van de tijdelijke ontsluiting zijn.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven omdat er geen bedrijven in de nabijheid van de tijdelijke ontsluiting zijn.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer zeer licht geschaad omdat ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting de snelheid verlaagd wordt naar 50 km/u. Doorgaand verkeer op de Noordelijke Randweg kan daarnaast in geringe mate hinder ondervinden van afslaand bouwverkeer waardoor de doorstroming in geringe mate nadelig beïnvloed kan worden. Langzaam verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer omdat er geen langzaam verkeer in de nabijheid van de tijdelijke ontsluiting aanwezig is.ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. De Noordelijke Randweg is namelijk geen onderdeel van het lijnennet. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Met de maatregelen worden geen belangen onevenredig geschaad.Voorbereiding en overlegHet tijdelijke gronddepot ligt in een open veld waar geen woningen en bedrijven aanwezig zijn. Hierdoor, maar ook omdat er geen belangen onevenredig geschaad worden, zijn de maatregelen niet aan een participatietraject onderhevig. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 29-03-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-800-520, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: Het instellen van een maximum snelheid van 50 km/u op de Noordelijke Randweg in Nieuw-Vennep ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) met opdruk 50;Het instellen van een geslotenverklaring van de tijdelijke ontsluiting vanaf de Noordelijke Randweg voor al het verkeer, met uitzondering van bouwverkeer door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderborden ‘uitgezonderd bouwverkeer’;Het instellen van een stopverplichting vanuit de tijdelijke ontsluiting op de Noordelijke Randweg door het plaatsen van borden conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 van het RVV 1990;Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit de tijdelijke ontsluiting op de Noordelijke Randweg door het plaatsen van borden conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990;Het opheffen van alle geldende verboden en geboden op de Noordelijke Randweg ter hoogte van de tijdelijke ontsluiting door het plaatsen van borden conform model F8 uit bijlage I van het RVV 1990;Te bepalen dat bovengenoemde maatregelen van kracht zijn tot uiterlijk 12-12-2025;Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 22-4-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen