1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Nieuw Vennep – Oosterdreef

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Nieuw Vennep - Oosterdreef

Onderwerp: Verkeersmaatregelen 30km-zone zijwegNummer: X.2022.01567Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieIn Nieuw-Vennep worden tussen de Spoorlaan, Venneperweg en Oosterdreef, zestig tijdelijke woningen gerealiseerd voor mensen die met spoed een woning nodig hebben. Deze woningen zullen hier ongeveer 15 jaar blijven staan. De weg waaraan deze woningen liggen wordt ontsloten via de Oosterdreef. De Oosterdreef is een gebiedsontsluitingsweg waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt. De nieuwe weg heeft een duidelijke ondergeschikte functie ten opzichte van de Oosterdreef en is bedoeld om de woningen te bereiken en auto’s van bewoners en bezoekers te parkeren. Gezien de verblijfsfunctie van de weg is een maximale snelheid van 30km/u hier passend en gewenst. Deze doodlopende weg wordt daarom op de Oosterdreef aangesloten met een inritconstructie. Met dit verkeersbesluit wordt de nieuwe weg aangewezen als 30 km/u zone en wordt de weg aangeduid als doodlopende weg. Om de weg vanuit noodoostelijke richting vanaf de Oosterdreef te kunnen benaderen en in zuidwestelijke richting te kunnen verlaten, zal de doorgetrokken middenstreep op de Oosterdreef, ter hoogte van de inritconstructie, worden onderbroken. Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de nieuwe weg te waarborgen. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1.het realiseren van een 30 km/u zone op de nieuwe zijweg van de Oosterdreef (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30). 2.de doorgetrokken streep tussen de twee verschillende richtingen op de Oosterdreef (RVV art 76), zal ter hoogte van de nieuwe aansluiting onderbroken worden.3.de nieuwe zijweg zal aangeduid worden als doodlopende weg (plaatsen bord L8 RVV 1990). Dit is niet verkeersbesluit-plichtig. De aan te brengen bebording en belijning staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-100-30. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één licht geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. Voor de veiligheid en leefbaarheid aan deze nieuwe weg is het realiseren van een 30km/u zone zeer gewenst voor de bewoners. Door het onderbreken van de doorgetrokken middenstreep op de Oosterdreef hoeven de bewoners niet onnodig om te rijden om de weg vanuit noodoostelijke richting te bereiken en in zuidwestelijke richting te verlaten. BedrijvenDe maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDeze nieuwe weg is een doodlopende weg, waarop geen doorgaand verkeer aanwezig is. Gezien de verblijfsfunctie op deze weg, waar alleen bestemmingsverkeer komt, is 30 km/u een geschikte snelheid voor het gemotoriseerde verkeer. Het (doorgaand) gemotoriseerd vereer ondervindt geen hinder van de maatregel. Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De aanduiding van de weg als 30km/u-zone verbetert de veiligheid en de vrijheid van het langzaam verkeer.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. ParkeerdersOver de volledige lengte van de nieuwe zijweg komen haakse parkeerplaatsen. Een lage snelheid van 30km/u zorgt ervoor dat er veilig geparkeerd kan worden. Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de verkeersveiligheid. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen noemenswaardig worden geschaad.Voorbereiding en overlegOm de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-02-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-100-30, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.het realiseren van een 30 km/u zone op de nieuwe zijweg van de Oosterdreef in Nieuw-Vennep door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” aan het begin van de nieuwe zijweg;2.het onderbreken van de doorgetrokken middenstreep op de Oosterdreef conform artikel 76 uit het RVV 1990 ter hoogte van de nieuwe aansluiting;3.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 24-3-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. SasburgTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen