1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Rijnlanderweg

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Rijnlanderweg

Onderwerp: uitritten gemeentelijk baggerdepotNummer: X.2022.05864Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.•Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieIn de gemeente Haarlemmermeer vinden op diverse locaties baggerwerkzaamheden plaats. Eén van de locaties waar de bagger wordt opgeslagen is aan de Rijnlanderweg, ter hoogte van huisnummer 1637, in Nieuw-Vennep. Ter hoogte van het baggerdepot zijn al (meerdere) uitwegen aanwezig, maar die zijn niet goed vormgegeven en niet duidelijk aangegeven. De Rijnlanderweg is hier een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom, waar een maximum snelheid geldt van 60 km/u. Er rijden ongeveer 1.500 motorvoertuigen per etmaal en er wordt gemiddeld rond de 60 km/u gereden. Gebruikelijk is het om naar de V85 te kijken. Dat is de snelheid die door 85% van de bestuurders niet wordt overschreden, en die ligt op 70 km/u. Fietsers rijden op de rijbaan (fietsstroken). Vanwege de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan, de vrij hoge V85 en het beperkte zicht op en vanuit de uitwegen wordt de maximum snelheid ter plaatse gereduceerd van 60 km/u naar 30 km/u. En bij het verlaten van de uitwegen worden vanwege het beperkte zicht overal borden B7 geplaatst zodat het bouwverkeer verplicht moet stoppen voordat ze de Rijnlanderweg oprijden. Een stopverplichting is in dit geval veiliger dan een voorrangsregeling met borden B6 en haaientanden. De bestaande uitritten voor dienstverkeer t.b.v. het spoor worden ook voorzien van een stopverplichting. De stopverplichtingen zijn permanente maatregelen, maar het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u is uitsluitend nodig zolang er baggerwerkzaamheden plaatsvinden. Aangezien de baggerwerkzaamheden maanden tot zelfs een paar jaar kunnen duren, en het dus niet duidelijk is tot wanneer deze reductie van de maximum snelheid nodig is, wordt vooralsnog een verkeersbesluit genomen zonder tijdsbeperking. Zodra we weten wanneer de maatregel niet meer noodzakelijk is, dan wordt deze ingetrokken met een nieuw verkeersbesluit. Met de maatregelen wordt de bereikbaarheid van het gronddepot op een verkeersveilige wijze gefaciliteerd. Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:•Het instellen van een stopverplichting vanuit de aansluitingen voor baggervoertuigen, maar ook vanuit de aansluitingen van het dienstverkeer t.b.v. het spoor op de Rijnlanderweg door het plaatsen van borden B7 RVV 1990 en een stopstreep artikel 79 RVV 1990;•Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u (zonaal) op de Rijnlanderweg ter hoogte van de aansluitingen voor baggervoertuigen en dienstverkeer t.b.v. het spoor door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk zone en 30;•Het beëindigen van de plaatselijke maximum snelheid van 30 km/u door het instellen van een 60 km/u zone door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk zone en 60;•Het plaatsen van waarschuwingsborden J37 RVV 1990 (niet besluitplichtig).De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2022-600-601.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie. Belangenafweging Bewoners De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners. Het instellen van 30 km/u over een korte lengte draagt zelfs bij aan de verkeersveiligheid voor bewoners.BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven. Het instellen van 30 km/u over een korte lengte draagt zelfs bij aan de verkeersveiligheid voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Het gaat hier om een erftoegangsweg en deze is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Het instellen van 30 km/u over een korte lengte draagt zelfs bij aan de verkeersveiligheid voor gemotoriseerd verkeer.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het bouwverkeer verplicht te laten stoppen is er meer zicht op langzaam verkeer. Ook het instellen van 30 km/u over een korte lengte draagt bij aan de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. De Rijnlanderweg is namelijk geen onderdeel van het lijnennet. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Met de maatregelen worden de belangen van langzaam verkeer gediend en er worden geen belangen onevenredig geschaad.Voorbereiding en overlegHet tijdelijke gronddepot ligt in een open veld. Hoewel er een drietal woningen in de buurt aanwezig zijn worden er geen belangen onevenredig geschaad worden. Daarom zijn de maatregelen niet aan een participatietraject onderhevig. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 12-07-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2022-600-601, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u (zonaal) op de Rijnlanderweg in Nieuw-Vennep ter hoogte van aansluitingen voor baggervoertuigen en dienstverkeer t.b.v. het spoor door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone”;2.Het instellen van een stopverplichting vanuit de aansluitingen voor baggervoertuigen, maar ook vanuit de aansluitingen van het dienstverkeer t.b.v. het spoor op de Rijnlanderweg door het plaatsen van borden conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en een stopstreep conform artikel 79 van het RVV 1990;3.Het beëindigen van de plaatselijke maximum snelheid van 30 km/u door het instellen van een 60 km/u zone door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 60, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 60 km/h zone”;4.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 14-9-2022.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,J. WentTerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen