1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Wikkestraat, Hondsdrafstraat, Distelstraat, Klaproosstraat en Kerkstraat.

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Wikkestraat, Hondsdrafstraat, Distelstraat, Klaproosstraat en Kerkstraat.

Onderwerp: uitbreiden 30 km/u zoneNummer: X.2021.05777Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. Overwegingen en motivatieBinnen het gebied tussen de Venneperweg, de Hoofdweg Oostzijde, de Zuiderdreef en de Oosterdreef in Nieuw-Vennep zijn alle wegen conform de gemeentelijke Mobiliteitsvisie gecategoriseerd als erftoegangsweg 30 km/u. Echter geldt op dit moment nog een maximum snelheid van 50 km/u op de Wikkestraat, de Hondsdrafstraat, de Distelstraat, de Klaproosstraat en de Kerkstraat. De incomplete 30 km/u zone zorgt in de huidige situatie voor onduidelijkheid bij de weggebruikers.Enkele wegen binnen het totale 30 km/u gebied zijn uitgevoerd met klinkers, maar de meeste zijn nog uitgevoerd met asfalt. Deze wegen voldoen aan de minimale inrichtingseisen voor een 30 km/u zone. De kruispunten zijn allemaal al gelijkwaardig. Zodra in de toekomst het asfalt vervangen moet worden dan zal het gebied integraal benaderd worden waarbij een ideale 30 km/u inrichting wordt nagestreefd. Met dit verkeersbesluit wordt een optimalisatieslag doorgevoerd door het laatste gedeelte van het gehele gebied tussen de Venneperweg, de Hoofdweg Oostzijde, de Zuiderdreef en de Oosterdreef aan te wijzen als 30 km/u zone. Om de minimale inrichtingseisen voor 30 km/u te realiseren worden de gelijkwaardige kruispunten voorzien van punaises. Om de snelheid voldoende te remmen worden drie punaises fysiek uitgevoerd en wordt op de lange rechtstand van de Distelstraat een 30 km/u drempel aangelegd. De maatregelen zijn conform de beleidsuitgangspunten uit de gemeentelijke Mobiliteitsvisie (wegcategoriseringsplan) en hiermee wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de staten te verbeteren.Maatregelen (bebording en belijning)De volgende maatregelen worden getroffen:1. Het uitbreiden van een 30 km/u zone (verwijderen en aanbrengen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:a. op de Wikkestraat, ter hoogte van de Nachtschadestraat (verwijderen);b. op de Distelstraat, ter hoogte van de Nachtschadestraat (verwijderen);c. op de Veldbloemstraat, ter hoogte van de Wikkestraat (verwijderen);d. op de Kerkstraat, ter hoogte van de Ridderspoorstraat (verwijderen);e. op de Kerkstraat, ter hoogte van de Oosterdreef (aanbrengen);De te nemen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2021-101-796. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid, zwaarder.Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in deze straten. BedrijvenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.(Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van het gemotoriseerd verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende wegen (Wikkestraat, Hondsdrafstraat, Distelstraat, Klaproosstraat, Kerkstraat) zijn echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer wordt door de getroffen maatregelen in geringe mate gehinderd omdat het minder snel de bestemming bereiken kan.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger door de verlaging van de maximum snelheid en duidelijker (uniform) door de herinrichting van de weg met onder meer gelijkwaardige kruispunten. ParkeerdersDe maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Er rijdt geen openbaar vervoer op deze wegen.Nood- en hulpdienstenHoewel de maximum snelheid omlaag gaat hebben de maatregelen geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. De bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten blijft ongewijzigd en dus gegarandeerd.Algemeen belangDe maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners, langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van gemotoriseerd verkeer, die licht worden geschaad vanwege de verlaging van de maximum snelheid.Voorbereiding en overlegBewoners en belanghebbenden worden op de hoogte gesteld van de maatregelen door een brief en door informatie op de website. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 06-07-2021 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. Ook de politie is akkoord, maar heeft opgemerkt dat de inrichting niet zelfregulerend is, en daarom niet handhaafbaar. De 30 km/u zone voldoet aan de minimale eisen en de inrichting is conform Duurzaam Veilig. De maximum snelheid wordt aangegeven met bebording, ondersteund door gelijkwaardige kruispunten met punaises. De bebording en deze inrichting zullen het gedrag van de weggebruikers beïnvloeden. Wij voeren deze werkzaamheden nu uit, omdat de verkeersituatie op dit moment onduidelijk is voor de weggebruikers. Met de maatregelen wordt deze duidelijker. Bovendien is deze inrichting elders in de wijk ook op deze manier gerealiseerd en daarmee uniform. Als de weg in zijn geheel moet worden vervangen (inclusief fundering), dan wordt de inrichting verder aangepast, bijvoorbeeld door het aanbrengen van klinkerbestrating.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2021-101-796, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1. het uitbreiden van een 30 km/u zone door het verwijderen en aanbrengen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties in Nieuw-Vennep:a. Op de Wikkestraat, ter hoogte van de Nachtschadestraat (verwijderen);b. Op de Distelstraat, ter hoogte van de Nachtschadestraat (verwijderen);c. Op de Veldbloemstraat, ter hoogte van de Wikkestraat (verwijderen);d. Op de Kerkstraat, ter hoogte van de Ridderspoorstraat (verwijderen);e. Op de Kerkstraat, ter hoogte van de Oosterdreef (aanbrengen);2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17-8-2021.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,S. Sasburg TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen