1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Nieuw-Vennep,Getsewoud Zuid, evaluatie schoolzone

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Nieuw-Vennep,Getsewoud Zuid, evaluatie schoolzone

N ummer 2013/ 0057329 1. Overwegingen Aanleiding Op 7 november 2011 is het verkeersbesluit 2011/0434400 voor schoolzone Getsewoud-Zuid gepubliceerd. In het voorjaar van 2012 is deze schoolzone uitgevoerd. De schoolzone is op 7 november 2012 geëvalueerd door vertegenwoordigers van de scholen de Ark, ’t Joppe en de gemeente. De vertegenwoordiger van Bommelstein, de wijkraad en de gebiedsagent waren afwezig bij dit overleg, maar zijn via het verslag op de hoogte gesteld. Na de spoedaanpassingen aan het trottoir in de zomervakantie 2012, zijn de scholen redelijk positief. De volgende punten zijn uit de evaluatie naar voren gekomen: • Het foutief parkeren op en rond het parkeerterrein Vlietestein blijft de grootste zorg. • Het middeneiland van het parkeerterrein Vlietestein wordt bereden door auto’s en fietsers. • De fietssluis naar het schoolplein van de noodscholen Vlietestein 31 en 33 is krap. • Tot slot staan er veel borden op losse palen. Deze punten geven aanleiding tot het aanpassen van de verkeerssituatie. Maatregelen en motivatie Verduidelijken parkeersituatie parkeerterrein Vlietestein De verkeerssituatie op en rond parkeerterrein Vlietestein kan op een aantal manieren verduidelijkt worden: • Het instellen van een stopverbod op de uitwijkstroken van de Laan van Gildestein ter hoogte van Vlietestein en Sandestein en langs het middeneiland van parkeerterrein Vlietestein door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep conform artikel 23, lid 1 sub g RVV. Een stopverbod is vanuit het oogpunt van handhaving duidelijker dan een parkeerverbod. Door het instellen van een stopverbod wordt de verkeerssituatie verduidelijkt en wordt foutief (kort) parkeren tegengegaan. • Het parkeren op het trottoir wordt onmogelijk gemaakt door extra palen. • Door het voorste hek van de fietssluis die tussen Vlietestein 31 en 33 staat op het middeneiland te plaatsen, kan het middeneiland niet meer overreden worden en is er meer ruimte bij de fietssluis. • Het uniformeren van venstertijden van de bussen en schoolbussen op het parkeerterrein Vlietestein. De onderborden bij de bestaande borden E8 RVV 1990 met symbool bus worden aangepast. In plaats van onderborden met de tekst ‘ma,di,do 14.30-15.30h’ worden onderborden aangebracht met de tekst naar ‘ma,di,do,vr 14.30-15.30h wo 11.30-12.30h’. Combineren bebording met lichtmasten Tot slot kunnen borden op palen of lichtmasten gecombineerd worden. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van de stopverboden op het parkeerterrein Vlietestein en het wijzigen van de venstertijden bij de parkeergelegenheid voor bussen op parkeerterrein Vlietestein moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2011-016-021-A. 3. Voorbereiding De schoolzone is op 7 november 2012 geëvalueerd door vertegenwoordigers van de scholen de Ark, ’t Joppe. De voorgestelde oplossing zijn in samenwerking met de betrokken partijen tot stand gekomen en ook naar hen teruggekoppeld. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 17 april 2013 vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners, aangezien de verkeerssituatie verduidelijkt wordt en de leefomgeving verbetert, omdat meer borden gecombineerd worden en hierdoor de aanblik van de openbare ruimte verbetert. Doorgaand verkeer De maatregelen verbeteren de verkeerssituatie voor doorgaand verkeer, want de verkeerssituatie wordt duidelijker en de doorgang voor het verkeer verbetert. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer, want de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Parkeerders De maatregelen zijn beperkend voor parkeerders, omdat zij niet meer overal kunnen stoppen en/of parkeren. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen verbeteren de situatie voor hulpdiensten, omdat de doorgang verbetert en de verkeers- en parkeersituatie duidelijker wordt. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer, hulpdiensten en doorgaand verkeer. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de parkeerders die door de maatregelen in hun belangen worden geschaad. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het instellen van een stopverbod op de uitwijkstroken van de Laan van Gildestein, ter hoogte van Vlietestein en Sandestein, en langs het middeneiland van parkeerterrein Vlietestein in Nieuw-Vennep door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep conform artikel 23, lid 1 sub g van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. II. De onderborden bij de bestaande borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met symbool bus op parkeerterrein Vlietestein in Nieuw-Vennep als volgt aan te passen: in plaats van onderborden met de tekst ‘ma,di,do 14.30-15.30h’ worden onderborden aangebracht met de tekst naar ‘ma,di,do,vr 14.30-15.30h wo 11.30-12.30h’. III. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013 Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen