1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Nieuw-Vennep,instellen schoolzone Joh. Bogaardstraat+ 30km/h zone Centrum West + fietsstroken Hoofdweg Westzijde

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Nieuw-Vennep,instellen schoolzone Joh. Bogaardstraat+ 30km/h zone Centrum West + fietsstroken Hoofdweg Westzijde

N ummer 2013/ 0057480 1. Overwegingen Aanleiding De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen; • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties; • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden); • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten); • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders; • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren; • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties. Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers); • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone); • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Vanuit het Deltaplan Bereikbaarheid wordt de wijk Nieuw-Vennep Centrum West ingericht als 30 km/h zone en worden fietsstroken op de Hoofdweg Westzijde, tussen het Venneperhof en de Zuiderdreef, aangelegd. De inrichting van de schoolzone kan met deze werkzaamheden meeliften. Vanwege onderhoudswerkzaamheden aan de verharding van de Eugénie Prévinaireweg zijn alle verkeersmaatregelen die uit deze projecten voortvloeien gecombineerd in één verkeersbesluit. De uitvoering vindt tijdens en voor de zomervakantie van 2013 plaats. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan, naast het aanduiden van de schoolzone met  bebording en belijning, uit: Schoolzone Boogaard 1. In de Joh. Boogaardstraat worden tegenover de huisnummers 17 en 27 uitstulpingen van het trottoir aan de schoolzijde en voor nummer 15 een uitstulping aan de woningzijde gemaakt. Hierdoor wordt de oversteekbaarheid verhoogd, de snelheid wordt verlaagd en foutparkeren wordt tegengegaan. 2. Op het trottoir tegenover de Joh. Boogaardstraat 5-13 worden anti-parkeermaatregelen getroffen en daarvoor in de plaats worden 8 extra parkeerplaatsen achter het brengparkje op de hoek Sikkelstraat- Joh. Boogaardstraat gemaakt. 3. Het trottoir naast de Joh. Boogaardstraat 27 en Eugénie Prévinaireweg 44 wordt versmald, zodat er op het westelijke deel van de Joh. Boogaardstraat aan de woningzijde ruimte ontstaat voor een fietssuggestiestrook waar fietsers tegemoetkomend verkeer veilig kunnen passeren. 4. Bij de toegang tot het schoolplein vanaf het fietspad wordt een breder pad met fiets aanleunhekken gemaakt om het fietsen naar school aan te moedigen. 30km (centrum) west 1. In de woonwijk naast Nieuw-Vennep Centrum (Centrum West) wordt een 30km/h zone ingesteld door het plaatsen van borden vanaf de Zuiderdreef naar de Dokter van Haeringenplantsoen en Sikkelstraat en vanaf Westerdreef naar Eugénie Prévinaireweg en Eggestraat en het verwijderen van de 30km zone borden op de Schoolstraat, direct na de kruising met de Doorbraak en op de Doorbraak, direct na de kruising met de Schoolstraat. (plaatsen en verwijderen borden A1 en A2 met opdruk 30 en het woord zone, inhoudende begin 30 km/h zone en einde 30 km/h zone) 2. Het opheffen van de voorrangsregeling voor de kruisingen op de Eugénie Prévinaireweg met alle zijstraten ten oosten van de Westerdreef (verwijderen borden B3, B4, B5 en B6 RVV 1990) en voor de kruisingen op de Hoofdweg Westzijde, tussen de Venneperhof en de Zuiderdreef (verwijderen borden B1 en B6 RVV 1990). Alle nieuwe gelijkwaardige kruisingen op beide straten worden voorzien van gele bestrating. 3. Het aanleggen van geel bestrate kruisingsvlakken met een geleidelijke helling naar het midden bij alle kruisingen van de Eugénie Prévinaireweg tussen de Westerdreef en Hoofdweg-Westzijde evenals bij de kruising Hoofdweg-Westzijde met de Spoorstraat, vanwege aangrenzende niet-onderheide woningen. De T-splitsing en fietsoversteek op de Sikkelstraat krijgen geel bestraten plateau’s. 4. Het instellen van een parkeerverbod op de Eugénie Prévinaireweg tussen de beide aansluitingen met de Joh. Boogaardstraat voor de zijde nr. 37 t/m 59 en tussen Joh. Boogaardstraat (west) en Jonkheer van de Pollstraat voor beide zijden van de Eugénie Prévinaireweg. (plaatsen borden E1 RVV 1990). Het parkeerverbod aan de zijde van huisnummer 61 is alleen overdag geldig (8-18 h). (plaatsen borden E1 RVV 1990 met onderborden 8-18h). 5. Het verduidelijken van het eenrichtingsverkeer in de Joh. Boogaardstraat (west) voor verkeer op de Eugénie Prévinaireweg (plaatsing borden D4 RVV 1990) Fietsstroken 1. Het aanleggen van fietsstroken aan beide zijden van de Hoofdweg Westzijde met doorgetrokken markering muv de toegangen naar de uitritten, parkeerplaatsen en de kruisingsvlakken, en met opstelplaats bij de verkeerslichten met de Zuiderdreef, zoals bedoeld in artikel 1 (Lid N) van het RVV 1990. 2. Het uitzonderen van het bestaande eenrichtingverkeer op de Hoofdweg Westzijde, vanaf de Zuiderdreef, voor fietsers door het aanbrengen van een onderbord (OB52 RVV 1990) onder het bestaande bord C2 RVV 1990. 3. Het intrekken van het stop- en parkeerverbod op de Hoofdweg Westzijde tussen de Venneperhof en Eugénie Prévinaireweg. (E1 en E2 RVV 1990). 4. Het uitbreiden van het bestaande eenrichtingverkeer op de Hoofdweg Westzijde, tussen de Schoolstraat en het Dockstation (nr 1181 C), tot de Venneperhof (verplaatsen bord C2 ca. 50m naar het zuiden). De maatregelen zijn in het belang van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van fietsers en de verkeersveiligheid en leefbaarheid rond de school, doordat sluipverkeer door de woonwijk ontmoedigd wordt. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een 30 km/h zone, intrekken van de voorrangsregelingen, instellen en wijzigen eenrichtingverkeer, instellen en intrekken parkeerverboden, intrekken stopverbod en het aanleggen van fietsstroken moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-010-001. 3. Voorbereiding Op 18 maart 2013 heeft een informatieavond voor bewoners plaatsgevonden. Hier hebben 7 mensen schriftelijk gereageerd. Naar aanleiding van eerste reacties is het volgende alvast aangepast: • Uitbreiden schoolzone naar Eugénie Prévinaireweg • Parkeerverbod beide zijde Eugénie Prévinaireweg 46 t/m 50 • Anti-parkeermaatregelen Joh. Boogaardstraat 5 t/m 13 • Extra parkeerplaatsen hoek Sikkelstraat - Joh. Boogaardstraat • Verbreden Joh. Boogaardstraat westzijde met fietssuggestiestrook voor de woningen. Voor een losstaand fietspad is te weinig ruimte en bij parkeerplaatsen aan de overzijde verdwijnt er parkeerruimte en zijn de bochten lastiger. • Eenrichtingsverkeer Hoofdweg westzijde tussen Venneperhof en Schoolstraat en verplichte rijrichting naar Hoofdweg oostzijde om sluipverkeer over de Hoofdweg westzijde en in de woonwijk te voorkomen. Voor eenrichtingsverkeer of parkeerverbod oostelijke deel van de Eugénie Prévinaireweg is begin 2012 met de dorpsraad afgesproken de nieuwe situatie de komende 2 jaar af te wachten en alleen bij veel nieuwe klachten actie te ondernemen. Vooralsnog zijn er nauwelijks klachten gemeld. Uit deze en latere reacties bleek dat er onduidelijkheid was over er precies gepresenteerd zou worden. Bewoners zijn daarom nogmaals uitgenodigd om op 8 april de aangepaste plannen in te zien. Hier hebben 32 mensen schriftelijk gereageerd. Naar aanleiding van de reacties is het plan als volgt aangepast: • Uitbreiden parkeerverbod op de Eugénie Prévinaireweg naar 37 t/m 59 ipv intrekken 21 t/m 35 • Intrekken verplichte rijrichting op Hoofdweg Westzijde naar Hoofdweg Oostzijde bij Venneperhof • Plaatsen D4 borden op Eugénie Prévinaireweg ter verduidelijking van het eenrichtingsverkeer op de Joh. Bogaardstraat (oost) • Aanleg parkeerplaatsen Hoofdweg Westzijde voor nr.1215-1223 vanwege vervallen parkeerruimte door fietsstroken • De fietsstroken op de Hoofdweg-Westzijde voorzien van doorgetrokken markering waar mogelijk • Aanpassingen aan de versmallingen op de Eugénie Prévinaireweg. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 17 april 2013 vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn twee zienswijzen ingediend. Zienswijze 1 De indiener van zienswijze 1 heeft mede namens 13 andere bewoners van de Hoofdweg Westzijde en 7 bewoners van de Eugenie Prévinaireweg een zienswijze ingediend. De strekking van deze zienswijze luidt.: 1. De Hoofdweg Westzijde en de Eugenie Prévinaireweg zijn te druk en hebben te weinig een verblijfsfunctie om te worden aangemerkt als verblijfsgebied met een maximum toegestane snelheid van 30km per uur. Er is geen onderzoek gedaan naar dagelijkse verkeersstromen. Het winkelcentrum De Symphonie (bevoorrading en bezoekers), de Gerefomeerde Kerk met verenigingsgebouw, het servicecentrum van de gemeente, het politiebureau en voorzieningen voor ouderen, enkele huisartsenpraktijken, een apotheek, een school en cultuurcentrum Pier K trekken veel verkeer. De Hoofdweg Westzijde en de Eugenie Previnaireweg worden gebruikt als ontsluitingswegen voor het gebied. Het gebied zal zonder nadere verkeersmaatregelen niet voldoen aan de wettelijke eisen, gesteld aan een verblijfsgebied. Het voorgenomen besluit zou niet eerder gerealiseerd moeten worden, voordat een alternatieve ontsluitingsroute is gerealiseerd. 2. Er is geen onderzoek gedaan naar trillingen door de drempels 3. Er is geen verdere verkeerscirculatie vanaf het centrum ingesteld. Reactie van gemeente 1. De Eugenie Prévinaireweg, Hoofdweg Westzijde en andere wegen tussen de dreven zijn in de Wegcategorisering 2011 aangewezen als erftoegangsweg. In het Deltaplan Bereikbaarheid is in het uitvoeringsprogramma budget opgenomen om Welgelegen en Centrum-West als 30km/h zone in te richten. Door mee te liften met verhardingswerkzaamheden worden de Eugenie Prévinaireweg en aangrenzende straten nu gelijk als 30km/h zone ingericht. Voor de Hoofdweg Westzijde is naast de 30km inrichting nog een project aanleg fietsstroken in het Deltaplan opgenomen. Tot slot is er de inrichting van de schoolzone rond basisschool de Boog in de Bogaardstraat. Al deze projecten worden gecombineerd voorbereid en uitgevoerd. De Eugenie Prévinaireweg en Hoofdweg Westzijde zijn wel drukker dan een standaard woonstraat, maar vallen met een intensiteit van minder dan 2500 motorvoertuigen per etmaal nog ruim binnen de grenzen voor een erftoegangsweg (4000-6000 mvt/etm). Het doel is dat er door het instellen van een maximum snelheid van 30km/h en de snelheidsremmende maatregelen minder verkeer van en naar het centrum en de woonwijk rijdt. Door het opheffen van de voorrang voor de Eugenie Prévinaireweg en Hoofdweg Westzijde, door de gele geleidelijk verhoogde kruisingsvlakken en de wegversmallingen wordt het verblijfskarakter van deze wegen ook benadrukt. Het doel van de 30km/h zone is dus minder verkeer met een lagere snelheid. 2. In verband met de niet onderheide woningen worden er geen plateau's aangelegd. Wel worden de kruisingsvlakken geleidelijk verhoogd, maar dit heeft geen negatief effect op de niet onderheide woningen. Tijdens de bewonersavond en bij de beantwoording van vragen van belanghebbenden is al duidelijk aangegeven dat er geen drempels of plateau’s komen bij niet-onderheide woningen. Om de snelheid te remmen komen er wegversmallingen. Om de veranderende voorrang duidelijk te maken, worden de kruisingsvlakken geel bestraat en geleidelijk naar het midden toe verhoogd. Aangezien er geen drempels of plateau’s komen bij niet-onderheide woningen, is er geen onderzoek nodig. 3. In de toelichting van het bestemmingsplan Nieuw-Vennep centrum 2010 worden mogelijke verkeersmaatregelen zoals het instellen van eenrichtingsverkeer genoemd. Hier kan echter geen juridische waarde aan worden verbonden. Er zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om het doorgaande verkeer in de Eugenie Prévinaireweg te voorkomen, maar deze stuiten op verschillende bezwaren. Om deze reden is daarom begin 2012 met de dorpsraad afgesproken dat de situatie met de nieuwe woningen aan de Eugenie Prévinaireweg voor een periode van twee jaar aangekeken wordt.  Er zijn in het afgelopen jaar geen meldingen geweest, dus is er geen reden om van deze afspraak af te wijken. Eventuele verkeersmaatregelen voor de verkeerscirculatie worden met in een later stadium vanuit het project De Nieuwe Kom met de dorpsraad besproken. Zienswijze 2 Zienswijze 2 is ingediend door de Stichting Dorpsraad Nieuw-Vennep. De zienswijze heeft de volgende strekking. 1. De onderbouwing c.q. de noodzaak van deze maatregelen ontbreekt. 2. Er zijn geen verkeerstellingen beschikbaar. 3. Er zijn geen ongevalsgegevens bekend. 4. Er is geen drang tot het nemen van maatregelen vanuit de bewoners. 5. Er is niet bekend hoe de bewoners op de gepresenteerde maatregelen hebben gereageerd. 6. De schoolzone heeft geen juridische status en geeft onterecht veiligheidsgevoel. 7. Maatregelen tegen doorgaand verkeer op Eugenie Prévinaireweg ontbreken. Ook hier worden de gegevens m.b.t. verkeersintensiteiten gemist. 8. Maatregelen ter wering van verkeer in Eugenie Prévinaireweg beperken vrijheid en doorstroming bewoners en bestemmingsverkeer. 9. De dorpsraad heeft eerder een minder ingrijpend, eenvoudiger en goedkoper voorstel gedaan. (eenrichtingverkeer op de Eugenie Previnaireweg en het Dr. Van Haeringenplantsoen en een extra afslag naar rechts op de kruising Hoofdweg-Westzijde/Zuiderdreef). 10. Beperk de maatregelen tot het inrichten van de schoolzone in de Joh. Boogaardstraat en wacht met de overige maatregelen totdat meer duidelijkheid en gezamenlijke overeenstemming is bereikt over de beste manier om ongewenst doorgaand autoverkeer te verminderen. Reactie van gemeente 1. De onderbouwing en de noodzaakt zijn geformuleerd onder punt 1 “overwegingen” van dit besluit. 2. Voor de Eugenie Previnaireweg en Hoofdweg westzijde in Centrum West zijn verkeerstellingen beschikbaar. Deze worden de dorpsraad bij de beantwoording van de zienswijze toegezonden. 3. Het instellen van een schoolzone of 30km/h zone is niet naar aanleiding van ongevallen, maar ter voorkoming daarvan. Het doel van de maatregelen is het opbouwen van een logische verkeerstructuur. 4. Zowel de schoolzones als 30km/h zone zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma van het Deltaplan Bereikbaarheid met een hoge prioriteit. Het Deltaplan, vastgesteld in januari 2012, kent een intensief participatietraject waarbij de dorpsraad Nieuw-Vennep betrokken is geweest. Het instellen van schoolzones en 30km/h zones vindt overal in de gemeente plaats, dus het is geen nieuw concept. Ondanks dat een aantal bewoners geen of andere maatregelen zouden willen, zijn er ook positieve reacties vanuit de bewoners gekomen. Het plan is waar mogelijk na de bewonersavond nog verder afgestemd op de behoefte van de bewoners. 5. De dorpsraad is betrokken in de plannen en hebben een terugkoppeling gehad van de inventarisatieronde voor de schoolzone Welgelegen. Vanwege fouten in de verzending van de brieven in Welgelegen en onduidelijkheid over de inhoud van het plan voor Centrum West, hebben er twee bewonersavond voor beide plannen plaatsgevonden. Het 2-kolommenstuk (vragen van bewoners met reactie daarop van de gemeente) voor beide avonden van schoolzone Welgelegen en Bogaard (incl 30km/h zone en fietsstroken) is, samen met het aangepaste plan en het concept verkeersbesluit, ter kennisgeving naar de dorpsraad gestuurd. 6. De schoolzone houdt in: het attenderen van alle weggebruikers op de aanwezigheid van een school, en heeft gedragsbeïnvloeding tot doel. Dit heeft inderdaad geen juridische status en is daarom zelf niet besluitplichtig. Door de aanvullende maatregelen worden de verkeersstromen en het gedrag verder gestuurd. In Nieuw-Vennep zijn al 3 schoolzones aanwezig. 7. In de toelichting van het bestemmingsplan Nieuw-Vennep centrum 2010 worden verkeersmaatregelen als instellen eenrichtingsverkeer genoemd. Hier kan echter geen juridische waarde aan worden verbonden. Er zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om het doorgaande verkeer in de Eugenie Prévinaireweg te voorkomen, maar deze stuiten op verschillende bezwaren. Om deze reden is daarom begin 2012 met de dorpsraad afgesproken dat de situatie met de nieuwe woningen aan de Eugenie Prévinaireweg voor een periode van twee jaar aangekeken wordt.  Er zijn in het afgelopen jaar geen meldingen geweest, dus is er geen reden om van deze afspraak af te wijken. Eventuele verkeersmaatregelen voor de verkeerscirculatie worden in een later stadium vanuit het project De Nieuwe Kom met de dorpsraad besproken. 8. Het instellen van 30km/h met snelheidsremmende maatregelen weert het verkeer in de Eugenie Prévinaireweg niet, maar ontmoedigt het gebruik ervan voor doorgaand verkeer. Het bestemmingsverkeer moet ook langzamer rijden in de 30km/h zone, maar dit is ook voor hun eigen verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het bestemmingsverkeer wordt verder niet belemmerd in haar vrijheid om een route te kiezen. Met het intrekken van de voorrang en snelheidsremmende maatregelen wordt de doorgang belemmerd, maar dat past bij een erftoegangsweg in een woonwijk. 9. Het plan van eenrichtingsverkeer in de Eugenie Previnaireweg en het Dr. Van Haeringenplantsoen is vanwege bezwaren op hold gezet, zie reactie punt 7. De aanleg van een extra rechtsafstrook op de Hoofdweg-Westzijde bij de Zuiderdreef is vanwege de fietsstroken met fietsopstelruimte niet mogelijk. 10. In de zienswijze van Stichting Dorpsraad Nieuw-Vennep (opgenomen in verkeersbesluit voor schoolzone Bogaardstraat, 30km Centrum West en fietsstroken Hoofdweg-Westzijde) is een bijlagen meegestuurd met reacties op schoolzone Welgelegen. De reactie op de schoolzone Welgelegen is gedateerd, want een aantal maatregelen (punt 2 en 4) zijn in het voorgenomen besluit al aangepast. Het verplaatsen van de ingang van de school (punt 1) kan de gemeente niet zomaar doen, maar dit voorstel wordt doorgegeven aan de school. De snelheidsremmende maatregelen (punt 3 en 5) zijn onderdeel van de 30km/h in Welgelegen wat al definitief is. De Noorderdreef (punt 6) is bewust in de schoolzone gelegd, omdat hier de meeste kinderen naar de school Op dreef oversteken.  Er zijn op meer 50km wegen schoolzonepoorten aangelegd en hier is niet eerder een negatieve reactie op gekomen. Het argument van de dorpsraad is niet duidelijk. Het doel van de schoolzone is op de gemeentelijke website in publicaties en in het verkeersbesluit duidelijk aangegeven. De zienswijzen geven geen aanleiding om de schoolzone aan te passen. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone, 30km/h zone en fietsstroken vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners omdat er door de snelheidsremmende maatregelen en het eenrichtingverkeer. minder sluipverkeer is. Doorgaand verkeer De belangen van doorgaand verkeer worden geschaad door de maatregelen. De snelheid wordt beperkt en vanwege het eenrichtingverkeer moet worden omgereden. De woonwijk is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer, met name schoolgaande kinderen. De verkeerssituatie wordt veiliger vanwege de snelheidsremmende maatregelen en de lagere maximum snelheid. Parkeerders De maatregelen zijn in het belang van parkeerders, want er komt meer parkeerruimte beschikbaar. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen verbeteren de situatie voor hulpdiensten, omdat de snelheid en de hoeveelheid verkeer worden beperkt. De snelheidsremmende maatregelen belemmeren de hulpdiensten echter ook enigszins. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang zijn van bewoners, langzaam verkeer en parkeerders. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van doorgaand verkeer, die beperkt wordt door de maatregelen. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het inrichten van de woonwijk naast Nieuw-Vennep Centrum (Centrum West), als 30 km/h zone door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30 en daarboven het woord zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en “einde 30 km/h” vanaf de Zuiderdreef naar de Dokter van Haeringenplantsoen en Sikkelstraat en vanaf Westerdreef naar Eugénie Prévinaireweg en Eggestraat en het verwijderen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30 en daarboven het woord zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en “einde 30 km/h” op de Schoolstraat, direct na de kruising met de Doorbraak en op de Doorbraak, direct na de kruising met de Schoolstraat. II. Het opheffen van de voorrangsregelingen van de kruisingen van de Eugénie Prévinaireweg in Nieuw-Vennep met alle zijstraten ten oosten van de Westerdreef (Westerdreef parallelweg, Lichterstraat, Ruiterstraat, Jonkheer van de Pollstraat, Johannes Boogaardstraat (beide aansluitingen), Dokter Van Haeringenplantsoen (beide aansluitingen), Venneperstraat en Hoofdweg Westzijde) door het verwijderen van borden conform model B3, B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; III. Het opheffen van de voorrangsregelingen van de kruisingen van de Hoofdweg Westzijde in Nieuw-Vennep met de Eugénie Prévinaireweg en de Spoorstraat door het verwijderen van borden conform model B1 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; IV. Het instellen van een parkeerverbod op de Eugénie Prévinaireweg in Nieuw-Vennep tussen de beide aansluitingen met de Joh. Boogaardstraat, voor de zijde van nr. 37 t/m 59, door het plaatsen van borden conform model  E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; V. Het instellen van een parkeerverbod voor beide zijden van de Eugénie Prévinaireweg in Nieuw Vennep, tussen de Nieuwstraat en de Venneperweg, door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Het parkeerverbod aan de zijde van huisnummer 61 van de Eugénie Prévinaireweg is alleen overdag geldig door het plaatsen van onderbord ‘8-18h’ uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; VI. Het verduidelijken van het eenrichtingsverkeer in de Joh. Boogaardstraat (west) voor verkeer op de Eugénie Prévinaireweg in Nieuw Vennep, door het plaatsen van borden conform model  D4 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. VII. Het aanleggen van fietsstroken aan beide zijden van de Hoofdweg Westzijde in Nieuw-Vennep met doorgetrokken markering met uitzondering van de toegangen naar de uitritten, parkeerplaatsen en de kruisingsvlakken, zoals bedoeld in artikel 1 (Lid N) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met opstelplaats bij de verkeerslichten met de Zuiderdreef; VIII. Het uitzonderen van het bestaande eenrichtingsverkeer op de Hoofdweg Westzijde in Nieuw-Vennep, vanaf de Zuiderdreef, voor fietsers door het aanbrengen van een onderbord (OB52 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) onder het bestaande bord conform model C2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; IX. Het intrekken van het stop- en parkeerverbod op de Hoofdweg Westzijde in Nieuw-Vennep, tussen de Venneperhof en Eugénie Prévinaireweg, door het verwijderen van borden conform model E1 en E2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; X. Het uitbreiden van het bestaande eenrichtingverkeer op de Hoofdweg Westzijde in Nieuw-Vennep, tussen de Schoolstraat en het Dockstation (nr 1181 C), tot de Venneperhof door het verplaatsen van borden conform model C2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 circa 50 meter in zuidelijke richting; XI. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen