1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Nieuw-Vennep, Nieuwstraat, evaluatie schoolzone Welgelegen

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Nieuw-Vennep, Nieuwstraat, evaluatie schoolzone Welgelegen

N ummer 201 4 / 0 75474 1 .Overwegingen Aanleiding Op 5 juni 2014 is het verkeersbesluit 2013/0057362 voor schoolzone Welgelegen in Nieuw-Vennep gepubliceerd. In de zomervakanties van 2013 is de schoolzone aan de Dorpsstraat bij de Nieuwstraat en Noorderdreef uitgevoerd. Het functioneren van de schoolzone is op 17 maart 2014 geëvalueerd door vertegenwoordigers van de scholen Opdreef, Weststeijn en Rehoboth (fuseren met Weststeijn), de dorpsraad, de gebiedsagent en de gemeente. Ondanks de maatregelen blijven het parkeren rond de Weststeijnschool en het oversteken van de Noorderdreef naar de Opdreefschool een probleem. De maatregel voor het laden en lossen geeft aanleiding tot het aanpassen van de verkeerssituatie. Maatregelen en motivatie Parkeersituatie Nieuweweg De parkeerdruk rond de Weststeijnschool is bij de inventarisatie van de schoolzone eind 2012 al als knelpunt naar voren gekomen. Er is toen geconcludeerd dat er in de omgeving van de school geen extra parkeerruimte gemaakt kan worden, zonder het opofferen van groen of de speelplaats. Dit werd toen als onwenselijk ervaren. Met de uitbreiding van het schoolgebouw voor de fusie met de Rehoboth, gaat de parkeerdruk waarschijnlijk verder toenemen. Deze druk kan door dubbelgebruik van parkeerruimte in de omgeving opgevangen worden. Voor het afzetten en ophalen van kinderen en het laden en lossen van goederen, is er voor de school nu geen ruimte beschikbaar. Dit heeft verkeersopstoppingen en foutparkeren tot gevolg. Door het aanwijzen van een laad- & losstraat tijdens de schooluren, kan dit probleem worden opgelost, zonder dat de bewoners daar hinder van ondervinden. Bijkomend voordeel hiervan is dat de parkeerplaatsen die nu langdurig bezet zijn door onder andere personeel uit het centrum, vanaf 16.00 uur beschikbaar zijn voor thuiskomende bewoners. Door de maatregelen wordt er minder foutief geparkeerd, wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen en aan de bereikbaarheid op deze eenrichtingsweg. Oversteken Noorderdreef Het oversteken van de Noorderdreef bij de Dorpstraat kwam bij de inventarisatie van de schoolzone eind 2012 al als knelpunt naar voren. Er is toen aangegeven dat het zebrapad geen verkeerslichten kan krijgen, vanwege de complexiteit van de verkeerslichtenregeling van de Noorderdreef met de Hoofdwegen. De lichtkrant boven de weg die automobilisten waarschuwt voor overstekende voetgangers, is inmiddels weer hersteld en het functioneren ervan wordt gemonitord. Er is verder in de huidige situatie geen fysieke verbetering meer mogelijk bij het zebrapad. Door de maatregel komt er ruimte beschikbaar voor het laden en lossen en halen en brengen tijdens schooltijden, waardoor het belemmeren van de doorgang op de weg of trottoir afneemt, wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen, de bereikbaarheid op de weg en de leefbaarheid voor bewoners. De uitvoering van de maatregelen vindt plaats conform de uitvoeringsvoorschriften van het BABW. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het aanwijzen van een laad-- & losplaats moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-011-001. 3. Voorbereiding Het functioneren van de schoolzone is op 17 maart 2014 geëvalueerd door vertegenwoordigers van de scholen Opdreef, Weststeijn en Rehoboth (fuseren met Weststeijn), de dorpsraad, de gebiedsagent en de gemeente. De voorgestelde oplossing zijn in samenwerking met de betrokken partijen tot stand gekomen en ook naar hen teruggekoppeld. De bewoners van de Nieuwstraat tegenover de geplande laad- & losplaats worden hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 24 juni 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Vanwege de beperkte invloed van dit besluit op de verkeerssituatie voor belanghebbenden, is deze procedure niet gevolgd. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie van 2014 om de overlast voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4. Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1c), het voorkomen van hinder of schade aan het milieu of objecten (lid 2 a en b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1c). Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid op en bruikbaarheid van de weg. Belangenafweging Bewoners De maatregelen zijn deels in het belang van bewoners, aangezien de parkeerruimte overdag niet meer gebruikt mag worden door langparkeerders onder andere uit het centrum en daarmee de kans op een parkeerplek vanaf 16.00 uur voor de werkende bewoners groter wordt, ( Doorgaand ) verkeer De maatregelen zijn in het belang van het (doorgaande) verkeer, aangezien het verkeer dat moet laden en lossen de doorgang niet meer hoeft te blokkeren maar op de laad- & losplaats kan parkeren. Het gebied is niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer, met name schoolgaande kinderen, daar verkeer dat moet laden en lossen niet meer foutief op de weg of het trottoir hoeft te staan. Parkeerders De belangen van parkeerders worden geschaad door de maatregel. Op werkdagen is er tussen 8.00 en 16.00 uur minder parkeerruimte beschikbaar. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor het openbaar vervoer. Hulpdiensten De bereikbaarheid voor hulpdiensten wordt licht verbeterd, daar er op de weg of het trottoir minder foutief geparkeerd wordt vanwege de beschikbare laad- & losplaats. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer, met name schoolgaande kinderen, en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de parkeerders, die door de maatregelen in hun belangen worden geschaad. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het aanduiden van een laad- & losplaats in de Nieuwstraat in Nieuw-Vennep, op de twee parkeerplaatsen tegenover huisnummer 46 en 48, door het plaatsen van een bord conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord met de tekst ‘ma-vr 8-16 uur m.u.v. verplichte schoolvakanties Regio Noord’ en een onderbord met twee naar buiten wijzende pijlen als aanduiding naar de desbetreffende parkeerplaatsen. II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11 juli 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Welgelegen, Nieuw-Vennep

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen