1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit, Nieuw-Vennep, Venneperstraat/Venneperhof voetgangersgebied

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit, Nieuw-Vennep, Venneperstraat/Venneperhof voetgangersgebied

Verkeersbe sluit nummer 2013/ 0055484 1.Overwegingen Aanleiding Op 23 april 2003 heeft de gemeenteraad het stedenbouwkundig plan Nieuwe Kom in Nieuw-Vennep vastgesteld. Dit plan wordt in verschillende fasen gerealiseerd. Binnenkort wordt het winkelgebied Venneperstraat-Venneperhof ingericht volgens het beeldkwaliteitsplan vastgesteld op 23 juni 2010. De herinrichting die in mei 2013 zal starten is aanleiding tot het nemen van enkele verkeersmaatregelen. Maatregelen en motivatie Voetgangerszone In het winkelgebied Nieuw-Vennep Centrum wordt de Venneperstraat en de Venneperhof opnieuw ingericht, waarbij geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen rijbaan en trottoir. Hiermee wordt de uitstraling verkregen van een voetgangerszone. Het instellen van een voetgangerszone heeft tot gevolg dat het gebied niet meer toegankelijk is voor al het verkeer, met uitzondering van voetgangers (het winkelend publiek). Het winkelgebied is door de nieuwe inrichting duidelijk te herkennen als voetgangersgebied, waar overig verkeer niet thuis hoort. De volgende wegvakken behoren tot de in te stellen voetgangerszone: • Venneperstraat, tussen de schoolstraat en de Elemastraat • Venneperhof, tussen Hoofdweg-westzijde en Venneperstraat De voetgangerszone wordt aangeduid door borden conform model G7 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, met daarboven het woord zone, inhoudende begin voetgangerszone en einde voetgangerszone. Het gebied zal niet fysiek afgesloten worden. Uitzondering laden en lossen met venstertijden Het instellen van een voetgangerszone heeft tot gevolg dat het voor expeditieverkeer niet meer mogelijk is het winkelgebied te betreden. De winkels die echter gevestigd zijn in het winkelgebied hebben daarentegen wel bevoorrading nodig. Het is gezien de verkeersveiligheid, doorstroming en de te veroorzaken overlast voor overige weggebruikers niet wenselijk dat laad- en los activiteiten voor winkels in het winkelgebied uitgevoerd worden op de wegen buiten de voetgangerszone. Daarom is het dus wenselijk om expeditieverkeer toe te staan het winkelgebied te betreden. Om de overlast door laad- en losactiviteiten in het winkelgebied voor het winkelend publiek te beperken, worden venstertijden voor expeditieverkeer ingesteld. Het is expeditieverkeer (voertuigen tot een maximum lengte van 11 m) toegestaan om het winkelgebied van 7 uur tot 12 uur te betreden op de dagen maandag t/m vrijdag. Deze venstertijden bieden voldoende ruimte om alle laad- en losactiviteiten te voltooien, terwijl de overlast voor winkelend publiek zoveel mogelijk beperkt wordt. De uitzondering voor expeditieverkeer en de venstertijden worden aangegeven door een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd expeditieverkeer ma-vrijdag 7-12h voertuigen korter dan 11m” Deze borden worden geplaatst onder de genoemde borden voor de voetgangerszone op de eerder genoemde locaties. Intrekken laad- en losplaats In een eerder verkeersbesluit, genomen voor de herinrichting van het winkelgebied, is een aantal laad- en loshavens aangewezen in het winkelgebied. Dit besluit is in het verkeersbesluit (2010/0419995) als volgt beschreven: “Op de Venneperstraat in Nieuw- Vennep , zoals aangegeven op de bij dit besluit horende tekening met het nummer 2010-014-009 d.d. 4 mei 2010, een laad- en losplaats aan te leggen, door het plaatsen van borden conform model E7 uit bijlage I van het RVV 1990:” Het bovenstaande onderdeel van het besluit wordt ingetrokken, waardoor de laad- en loshavens opgeheven worden. Bevoorradend verkeer is toegestaan op de meest efficiënte locatie in het winkelgebied te laden en te lossen, met in achtneming van de hiervoor genoemde venstertijden en lengtebeperking, zodat deze activiteiten zorgen voor zo min mogelijk overlast voor het winkelend publiek. Eenrichtingverkeer Het gebruik van RVV borden binnen een voetgangerszone (G7 met opdruk zone) is niet mogelijk. Deze borden worden daarom vervangen door informatieborden met hierop de afbeelding van C2 (balk) en D3 (pijl) in het grijs met de opdruk verkeerscirculatie. In de Gelevinkstraat tussen de Poststraat en de Venneperstraat is er nu eenrichtingverkeer naar de Poststraat toe. Om te voorkomen dat dit kleine stukje straat straks niet meer bereikbaar is wordt dit eenrichtingverkeer hier opgeheven. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een voetgangerszone en onderbord met tijdvensters en lengtebeperking en het intrekken van de laad- en losplaats moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2012-016-014. 3.Voorbereiding Vanaf 2009 is een tweetal informatieavonden gehouden. Verder zijn de belanghebbenden via brieven op de hoogte gesteld over de voortgang van het werk. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met verbetering van de verkeersveiligheid op de weg (1a) , het beschermen van de voetgangers (1b) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (1c) en het voorkomen én beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied (2a). De vrijheid van het gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsers (1d) wordt geschaad. De belangen 1 a, b en c en 2 a genoemd in artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 wegen echter zwaarder. Belangenafweging De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure op grond van de Awb te volgen. Aangezien voor het project een uitgebreid participatietraject is gevolgd en de maatregelen overeenkomen met de inrichting van de weg, wordt afgezien van deze procedure. Bewoners en bedrijven Het instellen van een voetgangerszone bevordert de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van belanghebbenden in het winkelgebied. Bedrijven hebben baat bij de in te stellen uitzondering voor het bevoorradingsverkeer. Laden en lossen is niet meer verplicht op laad- en loshavens maar kan uitgevoerd worden op de meest efficiënte plaats in de buurt van een winkel. De venstertijden beperken de bedrijven en de logistiek, maar zijn noodzakelijk voor de veiligheid en leefbaarheid van het voetgangersgebied. De lengtebeperking verlaagt de kans op schade aan het wegmeubilair en gebouwen en bevordert tevens de verkeersveiligheid. De veiligheid, het voorkomen van schade aan wegmeubilair en gebouwen en de leefbaarheid van het voetgangersgebied worden zwaarder gewogen dan het belang van bedrijven en logistiek om permanent te kunnen laden en lossen met alle wettelijk toegestane motorvoertuigen. Verder is van belang dat de voetgangerszone niet fysiek in afgesloten. Hiervan is afgezien omdat de nadelen van kosten, beheer, naleving en de nadelen voor nood- en hulpdiensten niet opwegen tegen de mogelijke overlast en onveiligheid van incidentele schendingen van de voetgangerszone. Een dynamische afsluiting is zeer kostbaar in aanschaf en onderhoud en een sleutelpaal levert in de praktijk problemen met stiptheid, naleving en wie de sleutel beheerd. Ook levert een fysieke afsluiting vertraging op voor de nood- en hulpdiensten. Gevolg van het ontbreken van een fysieke afsluiting is dat er een extra handhavingsinspanning nodig zal zijn. Toch weegt dit nadeel niet op tegen de voordelen van het achterwege laten van de fysieke afsluiting. Mocht blijken dat de handhaving onevenredig zwaar belast wordt, zullen aanvullende maatregelen overwogen worden. Hulpdiensten De te nemen verkeersmaatregelen hebben geen effect op de bereikbaarheid van locaties in het winkelgebied voor hulpdiensten (hulpdiensten hebben ontheffing). (Doorgaand) verkeer motorvoertuigen Het is voor gemotoriseerd verkeer, dat niet tot doel heeft te laden en te lossen, niet meer mogelijk het winkelgebied te betreden. De lokale bestemmingen zijn niet meer te bereiken via de Venneperstraat, maar kunnen nu bereikt worden via de Poststraat en/of Doorbraak. De omrijdafstand door het instellen van de voetgangerszone is beperkt en alle bestemmingen in het gebied zijn, hetzij via een andere route, nog te bereiken. Voetgangers De voetgangers in het winkelgebied hebben baat bij het instellen van de voetgangerszone. Het verhoogt de veiligheid en de belevingswaarde voor deze groep gebruikers. De voetgangers ondervinden nadeel van de venstertijden voor laden en lossen maar het laden en lossen is een economische noodzakelijkheid en vindt plaats buiten de piektijden van het winkelbezoek. (Brom)fietsers (Brom)fietsers worden benadeeld door het instellen van de voetgangerszone. Het niet toelaten van (brom)fietsers in de voetgangerszone biedt de voetgangers in het winkelgebied de ruimte en verbetert de verkeersveiligheid. Evenals het overige verkeer geldt ook voor (brom)fietsers dat de omrijdafstand door het instellen van de voetgangerszone beperkt is en alle bestemmingen in het gebied blijven, hetzij via een andere route, nog bereikbaar. Openbaar vervoer De te nemen verkeersmaatregelen hebben geen effect op het openbaar vervoer in het gebied. Algemeen belang Het algemeen belang is gebaat bij een zo verkeersveilig mogelijke verkeerssituatie, een leefbaar winkelgebied en een zo goed mogelijk bereikbaar winkelcentrum. Afweging De veiligheid voor voetgangers, de leefbaarheid voor belanghebbenden en daarnaast het toestaan van laden en lossen met venstertijden in het gebied, wegen zwaarder dan de beperkingen die aan diverse hiervoor genoemde belanghebbende worden opgelegd. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6.Besluiten I. Het intrekken van de laad- en losplaats op de Venneperstraat in Nieuw-Vennep (verkeersbesluit 2010/0419995 d.d. 4 mei 2010) door het verwijderen van borden conform model E7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. II. Het instellen van een voetgangerszone in het winkelgebied Nieuw Vennep Centrum, door het plaatsen van borden conform model G7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met daarboven het woord zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin voetgangerszone” en “einde voetgangerszone” (zoals aangegeven op de bij dit besluit horende tekening met het nummer 2012-014-016) op de volgende locaties: • Venneperstraat, hoek Schoolstraat; • Venneperstraat, hoek Elemastraat; • Venneperhof, hoek Hoofdweg-westzijde; • Gelevinkstraat hoek Venneperstraat; • Doorgang, hoek Venneperstraat. I. Het uitzonderen van expeditieverkeer voor het betreden van de voetgangerszone in het winkelgebied Nieuw Vennep Centrum, met in acht neming van venstertijden van 7-12 u uur in de ochtend op maandag t/m vrijdag, door het plaatsen van onderborden met tekst “uitgezonderd expeditieverkeer ma-vrijdag 7-12 h voertuigen korter dan 11m” horende bij de borden conform model G7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met het woord zone inhoudende "begin voetgangerszone” en “einde voetgangerszone” (zoals aangegeven op de bij dit besluit horende tekening met het nummer 2012-014-016); II. Het opheffen van het eenrichtingverkeer in de Gelevinkstraat tussen de Poststraat en de Venneperstraat in Nieuw-Vennep door het verwijderen van het bord conform model C2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 in de Gelevinkstraat ter hoogte van de Kruising met de Poststraat. III. Het opheffen van het formele eenrichtingverkeer in de Venneperstraat tussen de Schoolstraat en de Elemastraat door middel van het verwijderen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende plaatsen: • Kruispunt Venneperstraat-Schoolstraat • Kruispunt Poststraat-Gelevinkstraat Deze borden worden daarom vervangen door informatieborden met hierop de afbeelding van C2(balk) en D3 (pijl) in het grijs met de opdruk verkeerscirculatie I. Het opheffen van het eenrichtingverkeer in de straatsteeg rondom het huizenblok Venneperstraat 6-8 in Nieuw-Vennep door het verwijderen van bord conform model C2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990; II. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 23 april 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Haarlem, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen