1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Nieuw-Vennep, Venneperweg, uitbreiding 30 km/h zone en aanleg fietspad

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Nieuw-Vennep, Venneperweg, uitbreiding 30 km/h zone en aanleg fietspad

N ummer 2014/ 073846 1.Overwegingen Aanleiding Op de Venneperweg in Nieuw-Vennep, tussen de Westerdreef en De Doorbraak, wordt aan de zijde van de woningen een vrijliggend fietspad aangelegd. Dit is als ontbrekende schakel in het huidige hoofdfietsroutenetwerk aangemerkt in het Deltaplan Bereikbaarheid. Om dit te kunnen realiseren wordt de rijweg verlegd in de richting van de groenstrook. Dit deel van de Venneperweg is een ontsluitingsweg vanuit westelijke richting naar het centrum van Nieuw-Vennep en vice versa. Op dit moment is de toegestane snelheid maximum 50 km/u, maar vanwege de vele inritten en oversteekbewegingen wordt de toegestane maximum snelheid terug gebracht naar 30 km/u. Om wel de ontsluitende functie van de weg te behouden wordt de Venneperweg een gebiedsontsluitingsweg (GOW) 30km/u. Voor de inrichting van deze GOW30 worden passende snelheidsremmende maatregelen genomen. Verder worden de fiets- en voetgangersoversteken rondom de rotonde Westerdreef – Venneperweg verhoogd zodat de overstekende fietsers en voetgangers beter opvallen. Tevens wordt het kruispunt Venneperweg – Schoolstraat – De Doorbraak voorzien van nieuwe markering en bebording. Hierdoor wordt de verkeerssituatie verduidelijkt ten opzichte van de huidige situatie. Maatregelen en motivatie 1. Het uitbreiding van de 30km/h zone door het treffen van de volgende maatregelen: • het plaatsen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 (maximum snelheid 30 km/h) en het woord zone op de volgende locaties: ∘op de Venneperweg ongeveer 5 meter ten oosten van de Westerdreef. • het aanbrengen van markering “30” op het wegdek; ∘ op de Venneperweg ongeveer 10 meter ten oosten van de Westerdreef; ∘ op de Venneperweg ongeveer 15 meter ten westen van De Doorbraak. • het verwijderen van borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 (maximum snelheid 30 km/h) en het woord zone op de volgende locaties: ∘ op de Beinsdorpstraat ongeveer 5 meter ten noorden van de Venneperweg; ∘ op de Venneperweg ongeveer 25 meter ten westen van De Doorbraak. 1. Het fietspad parallel aan de Venneperweg tussen de Doorbraak en de rotonde op de kruising Venneperweg/Westerdreef aan te duiden als verplicht fietspad door het aanbrengen van borden G11 RVV 1990. Ter hoogte van aansluitende fietspaden wordt het bord G11 RVV 1990 voorzien van onderbord OB501. 2. De borden G12 RVV 1990 op de fietspaden tussen de Venneperweg en de Schoolstraat worden verwijderd. 3. Het regelen van de voorrang op de fietsoversteek op de Westerdreef op ongeveer 5 meter en 15 meter ten noorden van de Venneperweg door het plaatsen van borden B6 RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990, zodanig dat verkeer op de fietsoversteek voorrang krijgt. 4. Het regelen van de voorrang op het kruispunt Venneperweg/Beinsdorpstraat door het verwijderen van borden B1 RVV 1990 en het plaatsen van borden B4, B5 RVV 1990 zodanig dat het verkeer dat uit de Beinsdorpstraat komt, voorrang dient te verlenen aan het verkeer dat op de Venneperweg rijdt. Bij deze maatregel kan opgemerkt worden dat de voorrangssituatie in principe niet wijzigt. De Venneperweg is geen voorrangsweg, maar het kruispunt Venneperweg – Beinsdorpstraat is een voorrangskruispunt. Het bord B6 op de Beinsdorpstraat staat er al en is daarom niet opgenomen in dit verkeersbesluit. 5. Het regelen van de voorrang op het fietspad ter hoogte van het kruispunt Venneperweg/Beinsdorpstraat door het plaatsen van bord B6 RVV 1990 op het fietspad ongeveer 1 meter ten noorden van de Venneperweg en het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990, zodanig dat verkeer op de fietsoversteek voorrang moet verlenen. 6. Het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats op de Venneperweg ongeveer 10 meter ten oosten van de Beinsdorpstraat, zoals aangeduid in artikel 49.2 van het RVV 1990. 7. Op het kruispunt Venneperweg/Schoolstraat/De Doorbraak met de bijbehorende fietspaden de voorrang te regelen door het verwijderen van bord B6 RVV 1990 op het fietspad parallel aan de Venneperweg ongeveer 5 meter ten westen van De Doorbraak en het plaatsen van borden B6 RVV op de volgende locaties: • op de Schoolstraat ongeveer 1 meter ten westen van De Doorbraak; • op de Venneperweg ter hoogte van De Doorbraak; • op het fietspad ongeveer 10 meter ten westen van De Doorbraak; • twee maal op het fietspad ongeveer 10 meter ten oosten van De Doorbraak. 1. Het fietspad tussen de Schoolstraat en de Venneperweg ongeveer 10 meter ten oosten van De Doorbraak aan te duiden als verplicht fietspad door het plaatsen van bord G11 RVV 1990. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met het nummer 2014-014-001 d.d. 30 april 2014. De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid en om het verkeer op een efficiënte en veilige wijze te faciliteren. 2.Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het uitbreiden van de 30 km/h zone, het regelen van de voorrang, het aanduiden van fietspaden en het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen moet een verkeersbesluit worden genomen. 3.Voorbereiding Het voorstel voor de reconstructie van de Venneperweg tussen de Westerdreef en De Doorbraak is in maart 2014 voorgelegd aan bewoners in de omgeving. Het ontwerp is door hen positief ontvangen. Daarbij kwam het verzoek om de maximum snelheid op de Venneperweg te verlagen naar 30 km/u. Na intern overleg is besloten om de Venneperweg aan te wijzen als gebiedsontsluitingsweg (GOW) 30km/u. Ten gevolge hiervan is de weginrichting aangepast op een GOW30 waarbij onder meer een extra drempel en een extra voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps. Dit heeft plaatsgevonden door het voorstel in de Werkgroep Verkeer te bespreken, waarin de regiopolitie Kennemerland, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 13 mei 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien dit plan de uitvoering is van vastgesteld beleid door de gemeenteraad (Deltaplan Bereikbaarheid); Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Het besluit is in te zien op overheid.nl en gedurende zes weken in het raadhuis van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. 4.Motivering Wegenverkeerswet en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en Wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband met een verbetering van de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (lid 1c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (lid 2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (lid 2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (van gemotoriseerd verkeer om harder te rijden dan 30 km/h) (1d). Tevens wordt de vrijheid van het verkeer beperkt door de voorrangsregeling. Dit laatste belang wordt minder zwaar gewogen omdat betrokken straten in het Deltaplan Bereikbaarheid (Wegcategorisering 2011) zijn aangemerkt als gebiedsontsluitingsweg 30 km of erftoegangsweg en het belang van de verkeersveiligheid (van het langzame verkeer) en de leefbaarheid daarbij zwaarder wegen. Belangenafweging ( Doorgaand ) verkeer De belangen van het doorgaand verkeer worden geschaad door de maatregelen. De maximum snelheid wordt aangepast. Deze wegen zijn echter in het Wegcategoriseringsplan 2011 aangewezen als gebiedsontsluitingsweg 30 km en hiermee niet bedoeld voor doorgaand verkeer. De voorrangssituatie wordt op diverse locaties verbeterd, zonder dat dit ten koste gaat van het doorgaand verkeer. Door de verduidelijkte verkeerssituatie worden een verbeterde doorstroming verwacht. Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Bewoners De maatregelen hebben een positief effect op bewoners, aangezien de maximaal toegestane snelheid wordt verminderd en de leefbaarheid wordt verbeterd. Bovendien wordt het geluidsniveau beperkter in verband met de reductie van de snelheid van 50km/u naar 30km/u. Langzaam verkeer De ontbrekende schakel van het hoofdfietsroutenetwerk wordt toegevoegd. Fietsers vanuit het centrum van Nieuw-Vennep kunnen ongehinderd richting het westen. Fietsers naar het centrum kunnen nog altijd via de Schoolstraat het centrum van Nieuw-Vennep bereiken. Ook zijn er voldoende oversteeklocaties op de Venneperweg. Bromfietsers rijden hier op de hoofdrijbaan en worden niet geschaad. Hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten. Openbaar vervoer Het deel van de Venneperweg tussen de Westerdreef en De Doorbraak maakt geen onderdeel uit van een busroute. Wel maken bussen gebruik van de rotonde Venneperweg – Westerdreef. De voet- en fietsoversteken rondom de rotonde worden voorzien van een plateau conform de CROW richtlijnen waardoor het openbaar vervoer er wel enig, maar zo min mogelijk hinder aan ondervindt. Algemeen belang De maatregelen zijn in het belang van de verkeersveiligheid en hiermee in het algemeen belang. Afweging De maatregelen zijn in het belang van bewoners en langzaam verkeer. Al deze belangen samen wegen zwaarder dan de belangen van het (doorgaand) verkeer en openbaar vervoer die door de maatregelen worden geschaad. 5.Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een onder mandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit onder mandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit onder mandaat. 6. Besluiten I. De 30 km/h zone op de Venneperweg in Nieuw-Vennep uit te breiden door: • Het verwijderen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "maximum snelheid 30 kilometer per uur" op de volgende locaties: ∘ op de Beinsdorpstraat ongeveer 5 meter ten noorden van de Venneperweg; ∘ op de Venneperweg ongeveer 25 meter ten westen van De Doorbraak. • Het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met opdruk 30, met daarboven het woord "ZONE" zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "zone 30 kilometer per uur" op de Venneperweg ongeveer 5 meter ten oosten van de Westerdreef. Tevens door het aanbrengen van markering “30” op het wegdek op de Venneperweg ongeveer 10 meter ten oosten van de Westerdreef en op de Venneperweg ongeveer 15 meter ten westen van De Doorbraak. I. Het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990 op de volgende locaties de voorrang te regelen: ∘ op de fietsoversteek op de Westerdreef ongeveer 5 meter ten noorden van de Venneperweg, zodanig dat verkeer op de fietsoversteek voorrang krijgt; ∘ op het fietspad ter hoogte van het kruispunt Venneperweg/Beinsdorpstraat ongeveer 1 meter ten noorden van de Venneperweg, zodanig dat verkeer op de fietsoversteek voorrang moet verlenen. II. Op het kruispunt Venneperweg/Schoolstraat/De Doorbraak met de bijbehorende fietspaden de voorrang te regelen door het verwijderen borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op het fietspad parallel aan de Venneperweg ongeveer 5 meter ten westen van De Doorbraak en het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties: ∘ op de Schoolstraat ongeveer 1 meter ten westen van De Doorbraak; ∘ op de Venneperweg ter hoogte van De Doorbraak; ∘ op het fietspad ongeveer 10 meter ten westen van De Doorbraak; ∘ twee maal op het fietspad ongeveer 10 meter ten oosten van De Doorbraak. III. Op het kruispunt Venneperweg/Beinsdorpstraat de voorrang te regelen door het verwijderen van borden conform model B1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het plaatsen van borden conform model B4 en B5 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, zodanig dat het verkeer dat uit de Beinsdorpstraat komt, voorrang dient te verlenen aan het verkeer dat op de Venneperweg rijdt. IV. Het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de volgende fietspaden aan te duiden als verplicht fietspad: ∘ Het fietspad parallel aan de Venneperweg tussen de Doorbraak en de rotonde op de kruising Venneperweg/Westerdreef. Ter hoogte van aansluitende fietspaden wordt het bord G11 RVV 1990 voorzien van onderbord OB501. ∘ Het fietspad tussen de Schoolstraat en de Venneperweg ongeveer 10 meter ten oosten van De Doorbraak. V. De borden conform model G12 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de fietspaden tussen de Venneperweg en de Schoolstraat te verwijderen. VI. Op de Venneperweg ongeveer 10 meter ten oosten van de Beinsdorpstraat een voetgangersoversteekplaats aan te duiden door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 uit het RVV 1990 (en borden conform model L2 uit bijlage I van het RVV 1990). VII. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 6 juni 2014. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Venneperweg, Nieuw-Vennep

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen