1. Bekendmakingen Nieuwvennep
  2. STAATSCOURANTHaarlemmermeer – verkeersbesluit –Nieuw-Vennep, Welgelegen, instellen schoolzone

Haarlemmermeer | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Nieuw-Vennep. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Nieuw-Vennep valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTHaarlemmermeer - verkeersbesluit –Nieuw-Vennep, Welgelegen, instellen schoolzone

N ummer 2013/ 0057362 1. Overwegingen Aanleiding De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen. Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast: • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording; • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen; • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties; • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden); • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten); • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders; • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren; • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties. Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen. Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren. De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen. Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria: • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers); • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone); • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat); • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone Welgelegen aan de beurt om in de zomer van 2013 te worden ingericht. Basisschool Op Maat heeft het Haarlemmermeers Verkeersveiligheidslabel en de wijk Welgelegen wordt binnenkort als 30km/h zone ingericht. Met de scholen en Gebiedsmanagement zijn de problemen rond de scholen aan de Dorpstraat geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn: 1. Geparkeerde auto’s in de Dorpstraat (Nieuwstraat-Venneperweg) belemmeren de doorgang voor fietsers; 2. De Nieuwstraat is te krap en druk tijdens de schoolspits; 3. Een te kort aan parkeerplaatsen rond Joh. Weststeijenschool. 4. Het verkeer verleent niet altijd voorrang op het zebrapad op de Noorderdreef bij de Dorpstraat. Maatregelen en motivatie De maatregelen bestaan, naast het aanduiden van de schoolzone met bebording en belijning, uit: 1. Het instellen van een parkeerverbod overdag voor beide zijde van de Dorpstraat, tussen de Nieuwstraat en Venneperweg, (borden E1 RVV 1990 met onderbord ‘ 8-18h’) 2. Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat, tussen de Dorpstraat en de Van Bemmelenstraat, voor verkeer in de richting van de Van Bemmelenstraat. (borden C2 en C3 RVV 1990 met onderbord ‘uitgezonderd fietsers’). Voor de fietsers worden door kanalisatiestrepen de fietssuggestiestroken aangegeven. 3. Het verplaatsen van de langsparkeerplaatsen in de Nieuwstraat, tussen de Dorpstraat en de Van Bemmelenstraat, van de woningzijde naar de schoolzijde en daarmee het parkeerverbod (E1 RVV 1990) verplaatsen van de schoolzijde naar de woningzijde. 4. De algemene gehandicaptenparkeerplaats tegenover Nieuwstraat 42 is niet meer van belang en kan worden verwijderd. (bord E6 RVV 1990) Aan het verzoek van de school Op Dreef om verkeerslichten bij de voetgangersoversteek op de Noorderdreef bij de Dorpsstraat kan geen gehoor worden gegeven. Het voorzien van deze oversteek van verkeerslichten komt vanwege de complexiteit met de zijstraten, bushaltes en kruising met de Hoofdwegen niet ten goede aan de doorstroming op het kruispunt. Bovendien zijn de kosten zeer hoog. Het defect aan de oplichtende attentieborden bij het zebrapad is inmiddels wel verholpen. Aangezien het probleem bestaat uit het niet verlenen van voorrang door automobilisten, moet de oplossing bestaan uit informeren en handhaven. Door de maatregelen verbetert de doorgang op de drukke (fiets)route naar de school, wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid. 2. Verkeersbesluit Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor het instellen van een periodiek parkeerverbod op de Dorpstraat, het instellen van eenrichtingverkeer, het verplaatsen van het parkeerverbod en het opheffen van de algemene gehandicaptenparkeerplaats op de Nieuwstraat moet een verkeersbesluit worden genomen. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2013-011-001. 3. Voorbereiding Op 18 maart 2013 heeft de informatieavond voor bewoners en andere belangstellende plaatsgevonden. Er heeft 1 bewoners schriftelijk gereageerd. Naar aanleiding van reacties zijn de parkeerplaatsen van de Nieuwstraat tussen de Dorpstraat en de Van Bemmelenstraat verplaatst van de woningzijde naar de schoolzijde. Hierdoor hoeven de schoolgaande kinderen vanuit de auto niet over te steken, kan de ingang naar het schoolplein worden vrijgehouden en kan er niet meer voor de inritten geparkeerd worden. Daarnaast is de noodzaak van eenrichtingsverkeer in de straten tussen de Nieuwstraat en de Beinsdorpstraat nogmaals tegen het licht gehouden naar aanleiding van vragen. De snelheidsremmende maatregelen in de Ritzema Bosstraat en de Broekemastraat worden pas in de 2e fase van het waterplan (na 2014) aangebracht. Bij eenrichtingsverkeer neemt de parkeermogelijkheden weliswaar toe, maar zonder aanvullende snelheidsremmende maatregelen neemt de snelheid ook toe. Aangezien de verkeersveiligheid hier belangrijker is dan parkeermogelijkheden, is vooralsnog afgezien van het instellen van eenrichtingsverkeer in deze straten. Vanwege te beperkte distributie van de uitnodigingsbrief voor de eerste informatieavond, heeft er op 8 april een tweede informatieavond voor bewoners en andere belangstellende plaatsgevonden. Op het aangepaste plan hebben 4 mensen schriftelijk gereageerd. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen van het plan. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 2 april 2013 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe heeft het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 17 april 2013 vier weken ter inzage gelegen. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend. Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Tevens wordt het besluit gepubliceerd in de Informeer, onderdeel van het Witte Weekblad en op de website van de gemeente Haarlemmermeer. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit. De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken. 4. Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging Motivering Wegenverkeerswet Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen: 1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b). Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de bruikbaarheid van de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging Bewoners De belangen van bewoners worden geschaad door het eenrichtingverkeer en het parkeerverbod. Dit leidt tot omrijdbewegingen en minder parkeergelegenheid op werkdagen. De verkeersveiligheid verbetert echter door de maatregelen en dit is eveneens in het belang van bewoners. Doorgaand verkeer De maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) verkeer. De doorstroming in de Dorpstraat en de Nieuwstraat verbetert. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer, met name schoolgaande kinderen. De verkeerssituatie wordt veiliger door een duidelijker verkeerssituatie en een betere doorstroming in de Dorpstraat en de Nieuwstraat. Parkeerders Overdag is er minder parkeergelegenheid in de Dorpstraat, waardoor de belangen van parkeerders geschaad worden. In de praktijk zijn het vooral de werknemers vanuit het centrum die hier gebruik maken van de gratis parkeergelegenheid. Voor deze categorie parkeerders zijn alternatieven. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Hulpdiensten De maatregelen verbeteren de situatie voor hulpdiensten, omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt en de bereikbaarheid wordt verbeterd. Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang zijn van doorgaand verkeer, langzaam verkeer en hulpdiensten. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van bewoner en parkeerders, die beperkt wordt door de maatregelen. 5. Bevoegdheid De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en in beheer van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Wegen, Water en Verkeer, of diens vervanger. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 6. Besluiten I. Het instellen van een parkeerverbod overdag voor beide zijde van de Dorpstraat in Nieuw Vennep, tussen de Nieuwstraat en Venneperweg, door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord ‘8-18h’ II. Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat in Nieuw-Vennep, tussen de Dorpstraat en de Van Bemmelenstraat, voor verkeer in de richting van de Van Bemmelenstraat, door het plaatsen van borden conform model C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord ‘uitgezonderd fietsers’; III. Het verplaatsen van het parkeerverbod in de Nieuwstraat in Nieuw-Vennep, tussen de Dorpstraat en de Van Bemmelenstraat, van de schoolzijde naar de woningzijde door het verplaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. IV. Het opheffen van de algemene gehandicaptenparkeerplaats tegenover Nieuwstraat 42 in Nieuw-Vennep door het verwijderen van borden E6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990. V. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 5 juni 2013. Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de Teammanager Wegen, Water en Verkeer M.Ardewijn Terinzagelegging Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven. U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/rechtspraak. Daarvoor dient u wel te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie Nieuw-VennepStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Nieuw-Vennep inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Nieuw-Vennep.

Meer Bekendmakingen